Kära dagbok!

Alla inlägg under september 2009

Av Jean - 30 september 2009 04:26

  

Om jag bara tänker på dagen som var i går känns den ganska jobbig! Men om jag nu tänker på vad min kloka Zon terapeft lärde mig en gång så var den nog inte så illa en då...

Under behadling och vägledning fick jag tips att notera BARA dom bra sakerna som hände på en dag, och inte ge så stor plats för det som var mindre bra...Jag gör ofta tvärtom och glömmer att det bra har hänt! Det hjälpte då kanske det hjälper nu. jag provar


Posetiva saker som hände igår:

Träffa nya vänner och fick hjälp!

Var på bk och träna och fick ett jättebra kul avslut.

Valter var jätteduktig på skogspromenaden.

Sov middag endast en timma.

Städa lite, även om det inte var så mycket jag tänkt.

Sonen & Sussan kom över med mat och fika och var kvar hela kvällen.

Började borsta hund.


Negativa saker:

Valter fick ett bakslag & gjorde ett utfall! Vart stressad direkt, eller det var till och med tvärt om. Jag vart stressad av en situation och han gjorde utfall & det kändes då som hela livet vart förstört.Katasroftankar

Eftertanke: Herreguu vem har inte bakslag, vi har forfarande gjort STORA framsteg, glöm för bövelen inte det!


Ledsen och grät

Eftertanke: Helt normalt och man får vara ledsen


Ångest

Eftertanke: Jag vet vad den beror på! Genomlev den och jag kommer må bättre


Med facit i hand så och med lite focus på det posetiva så var det en mycket bra dag!


Dagens budord: Att tänka på idag!

Du släpper rädslor och begränsningar, de ersätts med tro och hopp inför vad framtiden har att erbjuda. Man lyckas med det man vill åstadkomma, har framgång och lyckosamma projekt. Kanske rent ut av får oväntat stöd och vågar öppna sitt hjärta och känslor, tankar och idéer kan strömma fritt. God kontakt med sitt högre jag och guider, finner svaren man har sökt inom sig själv och frid i sinnet infinner sig. Här är en ny början på rätt väg men det finns fortfarande arbete som behövs göras.


En ängels viskning: Vad har du att säga mig idag!

Det som tynger dig och din tillvaro just nu kommer visa sig vara en gåva för dig längre fram


Fantastiskt att det kan komma så passande kort hela tiden!

Kan inte låta bli att tro att det faktist kanske stämmer!


Ny dag och nya möjligheter. Kram Jeanette


 


Av Jean - 29 september 2009 07:07

  

Ibland känns livet bara så tung! Nu är sån period! Kan inte sätta fingret på vad utan det bara känns som allt tar emot! Gjorde min "måste lista" igår iallfall, men nått utöver det vart det inte! Försökte träna hund, men det blir inge bra när man inte har den rätta lusten!


Dagen varvades av "Ryck upp dig" & gråt...Känner sån frustration, ångest och så utråkad,men inte orkar jag ta tag i nått för det! Fick besked om att jag ska allafall få börja på koknetiv terapi nästa tisdag, kanske dom har nått bra recept på att komma ut ur denna nedåt spiral. Annars är det nog bara att acceptera fakta att jag måste återgå till dom förbenade "pillren" för så här går ju inte att ha det! Skrämmer ju bort både mig själv och nära o kära! För när jag inte orkar med mig själv hur ska då andra orka..nää usch så negativ..BLÄÄÄ!


Hur ska jag göra då för att mäkta med denna dag?

Mata mig själv med positivt! Jag är glad och possitiv! Jag kan och törs! Jag har styrkan att förändra!

Försöka ta mig för saker som jag vet jag BRUKAR må bra av! Träna hund och försöka ta tag i mitt raserade hem!


Ja, så ska jag få denna dag att gå...


Carpe diem Jeanette

Av Jean - 29 september 2009 05:50

Min favorit dikt! 

Fotspår i sanden!
 
En natt hade en man en dröm.
Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud
På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram.
 
Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter
det ena spåret var hans, det andra var Guds.
 
När den sista delen av hans liv framträdde,såg han tillbaka på fotspåren i sanden
Då såg han att många gånger under sin levnads vandring fanns det bara ett par fotspår
Hanmärkte också att detta inträffade under hans
mest ensamma och svåra perioder av sitt liv
 
Detta bekymrade honom verkligen och han
frågade Gud om detta
"Herre, Du sa dengången jag bestämde mig för att följa Dig
att Du aldrig skulle överge mig utan gå vid min sida hela vägen
Men jag har märkt att under de allra svåraste tiderna i mittliv har det funnits bara ett par fotspår
Jag kan inte förstå, att Du lämnade mig när jag behövde Dig mest
 
HERREN svarade
"Mitt kära barn, jag älskar dig och skulle aldrig lämna dig under tider av prövningar och lidande.
När du såg bara ett par fotspår - då bar jag dig
 
Författare okänd!
 
Dagens budord! Minfråga: Vad ska jag göra för att må bättre!
 
FYRA MYNT:
 
Trygghet, säkerhet och stabilitet är viktigt för dig. Det kan handla om att du har svårt att slappna av, våga chansa och leva livet fullt ut utan den hårda kontrollen. En djupliggande rädsla för förändring finns här, du stretar emot in i det längsta, vill inte och vägrar förändring. Arbetsmässigt visar detta kort på en situation/arbetsplats där du känner dig trygg och säker men att du inte trivs, skulle vilja byta jobb men rädslan för förändring håller dig tillbaka vilket kan leda till ett underliggande missnöje hos dig som visar sig i gnäll och klagomål över din situation. Kärleksmässigt lika så, behovet av att få känna säkerhet och trygghet med sin partner gör att man kanske stannar i en relation som man vantrivs i. Är du utan partner kan det visa på att du inte gör speciellt mycket åt din situation utan kör på i samma gamla spår.
 
EN ÄNGELS VISKNING
 
Du vet vad du ska göra Du har svaret inom dig
 

 

Av Jean - 28 september 2009 05:52

Valter på höstpromenad!


En tung dag räddades av min lilleman, mitt levande lyckopiller utan biverkningar! Han apporterade!!! Vart så himla glad, trodde det skulle va en omöjlighet att kunna få till det, iallafall inte innan tävlingen! Men nu så...sittande på rumpen, med tassar i marken utan tugg.

Nu ska det bara befästas! Vill ni se bild & film gå vidare till  http://valterbriard.bloggagratis.se/ så duktig och så stolt!


Annars hände det inte så mycket igår! Äter och äter och nuttriletten står orörd, min utrensning kur lika så! Sover & sover och får inte nått vettigt gjort förutom innom hunderit, där det låssnat rejält. Men vart tog kraften vägen till allt annat? Det är ju antagligen så enkelt att den går åt att rensa ut "lyckopillren" som jag ätit ett tag. Försöker finna mitt eget accepterande och tron på att det kommer att bli bättre en dag, bara jag håller ut! Men när? Tålamod är ju inte min starkaste sida! Men men, får verkligen hoppas att jag tar tag i mina måsten idag...Det måste hända nått.NU

Tur iallafall att jag har min lilleman, fast lite dåligt samvete kan jag få även för det, att han har en sån trök matte. Men det blir bättre & kommer bli bättre!


Har mer och mer börjat tänka på att jag kanske skulle må bättre av ett jobb,inte heltid men några timmar om dan till en början.Att bara komma hemifrån! Men vart får man tag i det, finns ju inte ens till friska unga människor. Men vill man så kan man har jag hört. Så jag ska nog höra med försäkringskassan om dom har nått pröva på jobb.

Japp, det ska jag! Här och nu känner jag att det är det jag ska göra!


Dagen ska ju ändå gå åt till att ringa massa jobbiga samtal, stå i köer som kan vem som helst ur fas!

Men attans så skönt det kommer va när det är gjort!

Så idag kommer det att bli en bra dag! Jag är stark! Jag kommer ha kraft & energi att ta tag idagen! Så...

ATT GÖRA: Ringa läkarn, Ringa försäkringbolag, Om garage låset, Försäkringskassan!


En annan rolig sak var att min dotter Tessan beställde en liten Briard valp! Så kul ska det bli, men det blir en lång väntan! Maj är den lille tjejen leverans klar, om allt går som tänkt...Vi väntar och hoppas!


Kram Jeanette


Min vägledning för dagen:

Den hängde:

Den hängde visar på motgångar i livet som kanske blir så pass överväldigande att man ibland behöver släppa taget. Ibland behöver man sluta kämpa och bara slappna av, låta saker och ting ske i sin egen takt. Släppa kontrollen som man trodde man hade, men det visade sig bara vara en illusion. Ibland behöver man gå åt sidan och avvakta, inte göra något alls. Kanske man sitter fast i en oönskad situation, men istället för att tycka synd om sig själv är det dags att lämna situationen.

Änglars viskningar:

Är det något speciellt du har på ditt hjärta just nu? Något speciellt du önskar? Din ängel finns vid din sida för att hjälpa dig och se till så att din önskan blir verklighet. Be om råd och stöd, du kommer att finna det 

Av Jean - 27 september 2009 06:04

Solnedgång  

Vaknade 6, men i natt sov jag på soffan, stel i nacken men sov i allafall till accepterad morgon tid! Dagarna går verkligen upp och ner! Ena stunden känns allt bra och nästa inte bra alls! Igår började morgonen bra och jag kände till med ett slags lugn och kände att dagen skulle bli riktigt mysig med att bara vara hemma. Jag tog hundarna på en skön skogspromenad, visseligen hade dom hudratals kardborrar med sig hem som var tvungna att utredas. Men efter en lur var rastlösheten ett faktum även om jag kände mig trött. Jag tog bilen och åkte till mamma och vi åkte ut och åkte en sväng och var och ut och käka en plankstek!

Hemma igen somna jag på soffan!


Annars tänker jag mycket nu både på bra och stressande saker som ligger framför! Dom bra är att jag upptäkt att jag kanske inte är så ensam som jag tror...Jag har verkligen människor omkring mig som tänker på mig och vill väl..både nya och gamla vänner! En härligt skön upptäkt! Sen är det resten då...sånt som verkligen trycker på och att jag känner att jag måste göra nått åt. Inte sen utan nu för att det inte ska bli helt kaos snart! Ringa till läkare, försäkrinsbolag...hyresvärdar mm mm. Skulle gjort det förra veckan eller allra helst för en månad eller två! Att det ska va så j***a svårt! Nej i morgon måndag får jag nog ta och ge mig själv data, utegångförbud ,telefon förbud innan jag fixat allt som tynger som bly över mig!


Har hittat några roliga sidor www.spadom.se  www.hexis.se  dår man kan spå sig själv så mina dagens budord var!


ESS I SVÄRD (Tarot)

En ny idé föds på det mentala planet och du känner för att agera direkt. Här finns styrka, logik, rättvisa och mental klarhet. Avgörande och viktiga beslut kan vara på tapeten, stora saker på gång, du har kraft medvetenhet med dig. Du är redo att agera på din första impuls/ide som ess i svärd symboliserar.

ÄNGLARS VISKNING

Det överflöd och goda du har bett om kommer snart att manifesteras.

Du öppnade ditt hjärta och kände tillit, dina böner har blivigt hörda.

Av Jean - 27 september 2009 05:57

TÄNKVÄRT! www.hexis.se

 

ENERGITJUVAR!

Relationer är något av det viktigaste för oss människor. Vi är sociala varelser som behöver kärlek, närhet och omsorg. När vi däremot lever i relationer som är destruktiva kan det vara förödande för oss. En destruktiv relation tar mer energi än den ger och kan lämna personer i fråga helt dränerade på energi, utmattade, med depression och utbrändhet som följd.

Känner du att någon i din närhet är väldigt självisk, suger all energi ur dig och lämnar dig tom och trött, då är du troligtvis underpåverkan av en energitjuv.

En energitjuv är en person som när sig på din energi utan att ge tillbaka, detta sker ofta undermedvetet ifrån båda håll. Det kan vara en partner, familjemedlem, syskon, barn, arbetskollega, vem som helst som du har en relation till.

Energitjuv är personer som överför sina undertryckta och omedvetna känslor inombords på människor i sin omgivning men vägrar att se eller acceptera att det är deras egen ilska, smärta, frustration och sorg. De för över dessa jobbiga känslor på andra för att få avlastning själva och slippa bära på allt detta inombords.

Det är självklart mycket jobbigt för dem som blir utsatta, speciellt om man själv är en givare som ger mycket av sig själv i hopp om att få tillbaka det som ges vilket aldrig sker i en relation till en energitjuv. Detta lämnar alltså givaren tom på energi tillslut utan att man riktigt kunnat förklara varför.

Under påverkan av en energitjuv upplever man ofta oförklarliga olustkänslor, ilska, irritation med trötthet som följd. Det är energitjuvens egna känslor och upplevelser som projiceras verbalt på mottagaren, det är ett maktbeteende som kan lämna mottagaren en känsla av att vara utsatt, utnyttjad, kränkt och/eller hotad.

Energitjuven gör detta mer eller mindre omedvetet och skyller mer än gärna ifrån sig, vägrar inse att det är den som är eller har problemet och inte mottagaren. Energitjuv kommer att försöka fly och förneka.

Det mönster som en energitjuv har härstammar ofta ifrån barndomen där det funnits brist på kärlek och omsorg. Det är alltså obearbetade känslor som ligger till grund för detta beteende inte på något sätt en mening att vara direkt elak. De söker avlastning och flykt ifrån jobbiga obearbetade händelser i barndomen och har lärt sig ett sätt att kunna avreagera sig på, genom att utnyttja andra .

Hur du kan ta dig ur energitjuvens påverkan är att konfrontera, fråga; Varför säger du så? Vad menar du med det? Vad är det du vill? Vad är du ute efter? Och där med att försöka tvinga personen att förklara sig och sitt beteende, troligtvis kommer du då få en undanflykt och undvikande men det får tjuven ur balans och kommer av sig vilket medför att överföringen av energi troligtvis avbryts.

Du kan även observera detta beteende hos en annan person och bli medveten om att detta pågår och försöka hålla ifrån dig att det inte är du som har problemen utan den andra parten i relationen och vägra att bli nertryckt eller kränkt.

Det är viktigt att du står på dig och inte hålla med, försvara dig själv ifrån energitjuvens negativa kommentarer och påhopp. Lämna en relation om du inte får den uppmärksamhet, kärlek, omsorg och uppskattning som du är värd och behöver. Kommer du ur en relation med en energitjyv kommer du att känna en otrolig lättnad och frihet medan energitjuven kommer att sakna energin du gav.

I en sund relation är det ett jämt utbyte av energi, givande och tagande, det går jämt och harmoniskt och lämnar en positiv känsla inombords.

Vad en sund relation bör innehålla:

Trygghet, säkerhet, kärlek, omsorg, respekt, god vänskap, empati, förutsägbarhet, beskydd, stabilitet, uppskattning, acceptans, frihet, bekräftelse, öppen kommunikation, lika värderingar, sex som är ömsesidig njutning (om sexuell relation), tillförsikt, jämlikhet, samma rättigheter, fritt val att säga nej respektive ja, eget socialt liv utanför relationen, rätt till nära relationer med familj, släkt och vänner, fritt att ha och uttala egna åsikter mm.

Du är på väg åt fel håll om du upplever:

Otrygghet, osäkerhet, ångest, skuld, oberäknelighet, att du behöver anpassa dig, trycka ner känslor, överkörd, svartsjuka, inte kunna/våga säga ifrån, lidande, maktlöshet, vara undergiven, kontrollerad, brist på empati, skam och övrig brist på det som står uppräknat under vad en sund relation bör innehålla.

Upplever du många av dessa negativa sidor bör du se över relationen ordentligt, om det är värt att stanna. Det kan hända att du umgås eller lever med en person med narcissistiska och/eller psykopatiska drag som i värsta fall kan bli direkt farligt för dig.

Livet är för kort för att slösas bort på människor som du inte får tillbaka att det fina du ger till, du är värd och förtjänar mycket mer, kom ihåg det!


Källor:

Energitjuvar - i familjen, i relationen och på arbetet av Ingalill Roos

Är du gift med en psykopat? - Om farlig och förförisk kärlek Av Eva Rusz

Av Jean - 26 september 2009 11:44

  

Min Fråga om lugn och harmoni

Det som varit:Två bägare

Två i bägare står för en harmonisk och kärleksfull relation. Det kan också visa på ett kärleksfullt möte eller att vi finner balans och harmoni känslomässigt i oss själva.

Det som är:

Här har vi ett barn som är nyfiket, intelligent och diplomatiskt. Kortet kan även visa på en person som kommer med nya idéer till dig, får dig att tänka på ett nytt sätt, vinklar och perspektiv du kanske inte hade tänkt på tidigare och en entusiasm att utforska dessa idéer. Dessa idéer kommer ofta utifrån genom en annan person eller meddelande ofta angående rättsliga processer, beslut. Kanske du erbjuds tillfälle att utvecklas.

Det som kommer:Tornet

Här kommer förändringarna vare sig man vill eller inte, dom är helt enkelt nödvändiga och kan komma plötsligt och vara omskakande. Här behöver man ta sig ur bojorna man skapade sig i kortet djävulen och bryta ner murarna omkring sig. Detta kan betyda att man förlorar sig fasta grund och stabilitet och ett tag och man svävar i det fria, detta kan kännas lite läskigt men det är en inre frigörelseprocess som är nödvändig för att vi skall kunna börja om på nytt och vara mer noggrann i fortsättningen. Detta kan tyda på att man flyttar, byter jobb, reser. Kanske man gör slut i en relation som inte var bra. Man kanske inser varför man hade ett beroende och kan släppa det nu.

En ängels viskning:

Din skyddsängel har varit med dig från det du tog ditt första andetag och kommer så att vara till ditt sista över till andevärlden. Ängeln kommer att följa dig vart du än går, vad du än gör, i alla skeenden och situationer i ditt liv. Din skyddsängel vill här påminna dig om att du aldrig är ensam.

Kolla in denna sida mycket intressant och spännande www.spadom.se

Av Jean - 25 september 2009 06:05

  

Fredag och jag sov faktist till 5...Helt acceptabelt! Har gått som på moln ett par dagar med min och lillemans utveckling! Känns overkligt och det störta jobbet som nu är kvar är att jag ska våga lita och tro på han, för när jag har den känslan det är då det funkar!Så fort jag börjar vackla och undra...det ÄR då han även får ett helt annan hållning i ligget! Spelar ingen roll att jag försöker låtsas, han läser mig som en öppen bok! Känslan känslan! Det är min självkänsla och att jag faktis måste lita på mig själv, ÄVEN när jag har folk runt om oss som inte riktigt tror på oss fullt ut! Blir så irriterad på mig själv, ska det behövas att nån står hela tiden och talar om att jag fixar detta för att känna mig trygg. Måste ju faktist kunna fixa och tro på mig själv nån gång!


Han skötte sig kanonfint igår men känslan hos mig var inte alls lika bra, och den känslan måste bort omgående! En gång fick jag ta i ordentligt,men känslan var borta och han tog korrigeringen då bara halvhjärtat! Här kom osäkerheten in vad folk tycker och tänker, och för att inte tappa ansiktet inför Valter och ge han vinsten (som aldrig mer någnsin får hända), åkte han in i bilen...Det vart straffet för dagen pga min osäkerhet! Jättebesviken på mig själv att jag inte fullföljde tills han gav sig, men men...Måste verkligen arbeta på att skita totalt i att tycker jag är hård...Det gäller MIN hund och hans behov! Helt överbevisad själv att det är det här, min lilleman svarar bäst på och förstår! Beter man sig är allt frid och fröjd annars är det banner!


Ja ja, nog om det, idag är en annan dag! Fortsätter att ombesörja hela kak försäljningens vinst känns det som. Men igår fick jag nog. Säkert gått upp 5 kg på en månad. Nu blir det nuttrilett en tid för att ta mig ur dessa fula ovanor, med start idag!


Har även lite jobbiga måsten som ska göras idag sånt som ligger och trycker! Ringa läkare, försäkringsbolag...är utförsäkrad nu sista september och får ingen sjukpenning snart! Ngt stressande sånt också!

Annars idag blir det att åka och spåra med Carola och hennes shäffrar i Tripphult. Valter kommer få vila idag med pga sin sträckning, men social träning är också träning! Sen till kvällen är dte fest med Askersunds Bk, men jag vet inte om jag fixar det faktist...Just nu känns det som jag kommer hoppa det, men man vet inte! Snabba upp och ner, så är det ju! Så vem vet, till kvälla kanske jag svävar igen...Snacka om skittzo, men sånt är mitt liv!


Kram Jeanette

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards