Kära dagbok!

Alla inlägg under november 2010

Av Jean - 21 november 2010 13:57

  


Jag stod vid din säng i natt
Jag kom för att titta till dig
Jag såg att du grät och hade svårt att sova
Jag viskade försiktigt för att trösta dig
när du torkade bort en tår
Det är jag, jag har inte lämnat dig
jag mår bra och har det bra
jag är hos dig


Jag satt bredvid dig när du åt frukost
Jag såg när du spillde ut lite kaffe
Du tänkte på alla gånger du sträckt ut handen 
för att smeka mig
Jag var med dig i affären idag
dina armar började värka
Jag önskar att jag kunde ta några paket åt dig
önskar att jag kunde göra mer för dig

Jag var med dig, när du besökte min grav idag
Jag vill försäkra dig om att jag inte finns där
Jag gick med dig hem och såg när du fumlade
med nyckeln. Försiktigt lade jag min tass mot
ditt ben, log och sa: " Det är jag "
Du såg så fruktansvärt trött ut, 
när du skönk ner i fåtöljen

Jag försökte så hårt att få dig att förstå, 
att jag stod vid din sida, att det är möjligt för mig
att vara hos dig varje dag
Jag säger uppriktigt till dig "Jag lämnar dig aldrig"
Du satt mycket tyst, sedan log du. Jag tror att du då
.........i kvällens stillhet förstod att jag var hos dig
Jag ler när jag hör dig gäspa och säga
" Gud välsigne dig, vi ses i morgon"

När tiden är inne för dig att gå över till den andra sidan
kommer jag att springa dig till mötes och välkomna dig
och då kommer vi äntligen att gå sida vid sida igen
Det är så många saker jag vill visa dig
här finns så mycket att se
Men du måste ha tålamod, lev ett bra liv
med glädje
Kom sedan hem för att stanna hos mig

*Okänd 

               


Av Jean - 15 november 2010 05:15


Du saknas mig så!

Det ända jag hör och ser är den fruktande tystnaden och mörkret!




Du vände om och hann fram till Våran Foppas 1årsdag!

Glädjer honom och sårar oss...Kan ändå känna en viss tröst i att jag tror att ni just är så här Fria, Lyckliga och Friska!.....

Som mitt barnbarn Wilmer 5 år sa efter att ha sett filmen: KÄRLEK!...

Så är det! 

Ännu lever KÄRLEKEN! Här och Där, Inom oss, Bortom oss...

För Alltid.............


Av Jean - 6 november 2010 05:32

Hjärnhinneinflammation hos hund!

 

  



Hjärnhinneinflammation hos hund

Symtom

De typiska symtomen är akut insättande nack - ömhet och ganska hög feber. Hundarna rör sig mycket ovilligt och skriker ofta spontant. En del av hundarna har undersökts tidigare för olika infektioner, t.ex hals- eller hudinfektioner. Båda könen drabbas och sjukdomen debuterar hos unga hundar i åldern fem till sexton månader. Typiskt för sjukdomen är att den återkommer i skov (anfall) efter kortare eller längre symptomfria perioder.

Diagnos

När en hund insjuknar med dessa symtom första gången är det viktigt att utesluta andra diagnoser, då symtomen kan ha många olika orsaker. I fästingrika områden bör man genom blodprov utesluta borrelios och granulocytär ehrlichios som sjukdomsorsak. Ibland är det motiverat att röntgenundersöka halskotpelaren för att utesluta att det rör sig om diskbråck.

Genom prov på ryggmärgsvätskan söker man fastställa diagnosen meningit. En förhöjning av protein- och cellhalten i ryggmärgsvätska är typiskt vid meningiter orsakade av framför allt bakterier. Hos ett par av de petit basset griffon vendéen som ingår i detta material har man sett en protein- och cellhaltsförhöjning. Eventuell bakterieinfektion kan man påvisa genom odling av ryggmärgsvätska. Ett blodprov visar ofta ett ökat antal vita blodkroppar.

Behandling

Vid första insjukningstillfället bör hundarna behandlas med antibiotika, då en bakteriell infektion är svår att utesluta. En del hundar tillfrisknar under denna behandling trots att inga bakterier visats i ryggmärgsvätskan. Kanske skulle en del av hundarna ha tillfrisknat spontant, medan symtomen hos andra kan ha orsakats av någon annan infektionssjukdom.

Enligt min mening bör kortison sättas in vid grava fall som uppvisar svåra symtom under lång tid eller om anfallen kommer tätt. Vid insatt kortisonbehandling mildras symtomen oftast inom ett par timmar och försvinner helt på några dagar. Kortisondosen bör vara hög i början för att ge effekt, men minskas efter några dagar. I utländska artiklar påpekas att kortisonbehandling bör sättas in med hög dos under lång tid, vilket inte helt stämmer med våra erfarenheter i Sverige. Behandlingstiden bör i stället vara individuell, allt från tio dagar till flera månader.

Det finns ett dilemma med kortisonbehandling. Om diagnosen är felaktig och sjukdomen i själva verket orsakas av en infektion kan denna förvärras av kortison, som dämpar immunförsvaret.

Symtomen kan eventuellt lindras något med feber - och värkstillande medel, typ Magnecyl.

Prognos

Många av hundarna har ett par skov när de är unga och förblir sedan symtomfria, medan andra fortsätter med nya skov. En del hundar har haft över tio skov. Några hundar kan behöva medicineras med låg dos kortison under mycket lång tid. Några hundar har avlivats på grund av många tätt återkommande anfall eller komplikationer i form av svårartade infektioner.

Av de åtta hundarna som behandlats vid Sveriges lantbruksuniversitet uppges fyra vara duktiga jakthundar i dag, ett par år efter sjukdomsdebuten. Tre andra är friska men har haft sin sjukdom så nyligen att de ej jagat nämnvärt än. Den åttonde hunden har avlivats på grund av upprepade skov. Av dessa åtta hade ingen fått allvarliga komplikationer till sjukdomen.

Meningit hos andra raser

Denna typ av meningit är överrepresenterad inte bara hos petit basset griffon vendéen utan även hos andra hundraser. Ett likartat sjukdomssyndrom har bland annat diagnosticerats hos flera hundar av rasen nova scotia duck tolling retriever i Sverige. Dessa hundar har insjuknat med samma symtom och i samma ålder som petit basset griffon vendéen. På Helsingborgs djursjukhus har man visat att även lederna hos dessa hundar ofta varit inflammerade.

Behandling och sjukdomsförlopp är likartade hos båda raserna, även om många veterinärer menar att sjukdomen tycks vara allvarligare hos "tollare" och flera av dessa har avlivats då de haft svåra symtom och ej svarat på behandling. Sjukdomen har påträffats i Sverige hos bl.a berner sennenhund och boxer, vilket också är beskrivet i utländsk litteratur.

Okänd orsak

Det har spekulerats mycket om orsaken till denna typ av meningiter. Man vet inte om alla dessa hundar har samma sjukdom eller om det kan finnas olika orsaker hos olika raser. Mycket tyder på att det rör sig om en immunologisk sjukdom. Vad som utlöser den vet man inte.

Vid obduktion finner man sällan uttalade förändringar, utan man ser främst mycket små förändringar i hjärna och hjärnhinnor. I internationell litteratur beskrivs framför allt inflammatoriska förändringar i blodkärlen i hjärnhinnorna. Detta anses vara en immunologisk reaktion. Den enda praktiska metod vi har i dag för att påvisa en inflammatorisk reaktion i hjärnhinnorna är genom prov från ryggmärgsvätskan. I Schweiz har man påvisat höga nivåer av ospecifika antikroppar (IgG och IgA) i ryggmärgsvätskan.

Ärftlighet

  I flera fall har närbesläktade hundar, t.ex kullsyskon, drabbats. Detta material är för litet för att kunna dra några säkra slutsatser om ärftlighet. Att en sjukdom är överrepresenterad i en viss ras talar dock för att det finns ett ärftligt inslag och man bör inte använda hundar som haft denna sjukdom i avel.


Källa: http://trollis56.se/hund_%20hjarninfl.htm

Av Jean - 4 november 2010 04:38

  

Gomorron...Länge sen nu, men jag har haft ett liv utanför datorn ;)

Evigheter sen, men nu har jag äntligen fått lite energi!

Den kom smygande i takt med att jag nu vet vad som är fel på min Lilleman. Vetrinären ringde i Onsdags 27/10 och dom hade odlat och sett att det inte var en hjärnhinneinflamation som pencelin tog på. Dom informerade att det kommer bli en lång, och ev en livslång behandling. Men att han dock har en chans att få må bra. Först hamna jag i en liten chock och i ren panik av att läsa alla biverkningar kortison kan ge. Men med ett samtal till Strömsholm och vänner, så vart jag något lugnad och införstådd att jag verkligen inte hade nått val. Nu har paniken övergått i ett lugn i att veta och att han nu blir behandlad med rätt medecin och funkar det inte, så funkar det inte.

Jag vill tro att han kommer bli bra, om inte...Den dagen den sorgen! Inte ta ut nått nu!



Idagsläget och ett par dagar tillbaks, mår han inte alls bra! Nån dag här och där har han känts något bättre men nu dom sista dagarna, snarare sämre. Tror det är kortisonet som gör det, och inbillar mig att det är nu medecinen kanske verkligen gör sin rätta verkan, så nu tar vi det lugnt och avaktar och ser.


  


Vart kommer då det här lugnet ifrån??? Ja, allt börja nog med att jag fick en lyckosten och en välgångsklocka i present...Helmysko och helt magiskt! 

Låter säkert lite flummigt, men hur som har det hjälp mig! Ja och sen dess har det bara flytit på och det ena har gett det andra.

Fått massa saker gjort. Städat, putsa fönster, fått på mig kläder sen i fredags, varit social i massor och haft riktigt trevliga stunder.

Jag som nästan börja tro att jag va folkskygg ;)


  

(Mina nyputsade sovrums fönster...Änglalikt ljust i allt mörker! Nöjd! )


Och sen en tidig morgon vid Kumla sjöarna!



          


Sen har jag även gjort min livs investering...Spikmatta...Herregu vilken grej!

Nästan en religös upplevelse, för guu så skön! Rekomenderas mer än varmt!


Andra må bra saker..Fyllt år och fick en ny kamera av barn & barnbarn.  

Och så här fin är den:

  


Fick även 500:- som jag investerade i välbehövliga två par byxor och två tröjor! Det va skoj...

Sen I Tisdags var Bibbi och jag till Kumla bk för en fika och komma ut lite...Sjuklingarna Valter och Indra fick vara hemma men Texas fick egen tid med sin "mormor"...

Träna lite...men mesta dels ha kul med kampen...och det vare´ :)


             


Sen kan man bara ligga och va SÅ vacker...

 


Nedan bild: Foppa...Texas är visseligen kraftigare, men kan man inte skönja en viss likhet mellan kusinerna?   

     

      

Hur som, är dom vackra som få...och även Lille spillevinken Texas börjar gå från inte bara söt utan aven vacker :)




Ja det va väll allt jag hade att komma med för stunden! Ni får ha det så gott alla som kan...Och till dig vännen sänder vi dom varmaste tankarna vi har! Tänker på er i massor! // Kram

  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards