Kära dagbok!

Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

En länk om depprition!

Av Jean - 1 mars 2010 12:04

Välj de påståenden som passar in på dig och vi ger dig tips.

Tipsa mig
Jag kommer aldrig träffa någon. Under en depression är det vanligt att tänka så här. Känner man sig nere och sorgsen tycker man den här typen av negativa tankar känns ”rimliga”. Men det betyder inte att tankarna är samma sak som verklighet. Det är bara tankar, färgade av negativa känslor. När du kommer ur din depression kan livet se helt annorlunda ut.
 
Jag kan inte sova! Sömnsvårigheter är mycket vanliga, särskilt vid depression. Är de övergående gäller det att försöka leva som vanligt, även om man känner trötthet. Viktigast är att inte låta dygnsrytmen förskjutas, så gå upp på morgonen även om du sovit lite. Långvariga sömnproblem kan behandlas med psykologhjälp, sömnmedel skall man helst inte använda under längre tid.
 
Mitt liv är ett misslyckande. För många är det svårt att tänka annat än kring sina misslyckanden när man är deprimerad. Våra tankebanor följer ofta vårt känsloläge och tvärtom, negativa tankar ger negativa känslor. När man befinner sig i en negativ cirkel av tankar och känslor kan man lätt glömma bort eller bagatellisera sina goda erfarenheter och framgångar. När depressionen klingar av kommer du se ditt liv i ett annat perspektiv.
 
Jag orkar inte träffa andra människor Om det känns svårt att träffa människor så finns det alltid en risk att man väljer att isolera sig helt. Ett sätt att undvika det är att istället hålla kontakten via sms, mail eller telefon, det kan kännas mer kravlöst. När du orkar så försök ändå träffa dina vänner och bekanta, ett socialt skyddsnät underlättar tillfrisknadet.
 
Jag orkar ingenting. Försök under ett par dagar föra dagbok, gärna timme för timme om du orkar. Korta punkter vad du gör, håll den mycket enkel så det inte känns för kravfullt och jobbigt. Kanske gör du mer än du tror? Se över vilka aktiviteter du tycker är meningsfulla, kanske kan dessa utökas? Ett mycket viktigt steg ut ur depressionen är att hålla sig igång med något, allt som får ditt välbefinnande att höja sig litegrann är värdefullt. Aktivitet minskar också negativa tankegånger som får en att må sämre.
 
Jag kommer aldrig få ett jobb. Att vara arbetslös är alltid tungt. Och extra tungt är det om man samtidigt är deprimerad. När allting känns hopplöst är det svårt att föreställa sig att det kan bli annorlunda. En dag är den här depressionen över och då kommer du kunna söka jobb med ny kraft, och också orka med de ”nej” som jobbsökande nästan alltid innebär – för alla. Försök komma ihåg att de här tankarna kring otillräcklighet inte är en sanning, utan just en tanke.
 
Ingen kan hjälpa mig. Depression kallas också ”psykiatrins förkylning” för att det är så vanligt. Så du är inte ensam och det finns hjälp att få. Depression går att behandla både med psykoterapi och mediciner.
 
Jag har ingen sexuell lust I en depression hamnar kroppens funktioner i en sorts dvala, sexlust, hunger och annat kan hamna på sparlåga. Har du en partner så prata ordentligt med denna för att undanröja missförstånd som att minskad lust skulle betyda ointresse, något fel i relationen eller annat. Kanske det under denna period räcker med kroppskontakt utan sex. Var i så fall öppen om detta så båda vet vad som gäller. Blir det ett problem för relationen så ta kontakt med din läkare.
 
Min familj behöver mig inte. När man är deprimerad känner man sig ofta otillräcklig och värdelös, speciellt om man har barn eller en familj som förväntar sig att man skall vara stor stark. Man kan vara en bra förälder eller partner även om man är nedstämd. Det som kan vara viktigt är att berätta för dina närmaste att du just nu inte orkar med som förut.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jean - 10 augusti 2011 08:34


  Det sägs: Det tog En minut att hitta en speciell vän i dig. En timme att uppskatta dig.En dag att älska dig,men det tar ett helt liv att glömma dig.För alltid i mitt hjärta! ...

Av Jean - 9 augusti 2011 07:36

Nio månader har nu passerat utan dig & nu ska allt va bra! Du måste gå vidare! Gå vidare med vad??? Livslusten orken energin drivet vänner familj psykolog. Ingen orkar längre höra, och varje dag blir ensamheten ångesten större & större...Usch va ja...

Av Jean - 4 augusti 2011 21:47

Men en sak vet jag...Du är min vän..Min ända vän   Tack jag känner dock att du är med mig!  ...

Av Jean - 31 juli 2011 16:02


     VALTER     Oj va livet är svårt & tomt utan dig Ibland! Saknar saknar saknar, så jag vet snart inte vart jag ska ta vägen och det finns ingen hejd på tårarna! Allt känns bara så jävla ensamt hårt och svårt och så jävla orättvist! ...

Av Jean - 8 april 2011 17:23

    Varför nu detta inlägg? För att offentliggöra att Valter var sjuk och han "inte bara lite jobbig"! Men framför allt för att jag vet, att att det finns dom som kommer ha nytta av denna viktig information och att Valter kanske ändå inte dog ...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards