Kära dagbok!

Direktlänk till inlägg 24 april 2010

Utförsäkrad och socialen och noll människovärde!

Av Jean - 24 april 2010 06:59

Länge sen nu jag var i kontakt med mina panikångest attacker!

Men nu är dom här! Utförsäkrad och nerkörd i botten! Det lilla människovärdet jag kämpat mig upp till är totalt stympat till höftknölarna! Finns verkligen inget kvar och den som vill läsa om "positivt tänkade" kan gå vidare till en annat sida!!!


Har förtåelse för att det är inte lätt att förstå, att ingen som kan fatta vad man tvingas gå igenom, förutom dom som själva här...Men kom inte här och säg att jag ska försöka tänka positivt, för då vet inte ett dugg vad ni pratar om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Vart även tillsagda nu att sänka kraven...Allt jag gjorde utan att ligga i sängen var positivt! Men ska man behöva sänka sig så, bara för att man är sjuk och blir utförsäkrad???


Är så ledsen, arg, frustrerad, maktlös, så jag vet inte vart jag ska ta vägen...Känns som det fullkomligt håller på att slå över totalt!

Men jag ska väll va tacksam och glad att jag fick ett så kallat fint "rådrum" att bo kvar i mitt hem... iallfall i tre månader...Se det positiva! Tjoho vad lycklig och lugn jag blev!!!


Lika lycklig och glad och positiv ska jag väll va över tusen lappen jag har att leva på denna månad, nästa månad och nästa...och kanske nästa och nästa!!!

Finns dom som har det värre i Afrika! Men nu är det ju så, att jag inte bor i Afrika och kanske det tillomed vore lättare där för då hade man förståelsen bland lika sinnade!


Idag här i Sverige om man är sjuk är man ju totalt utlämnad utan för allt som tänkas kan samhälle och det sociala nätverket heter!

Sätter oss också på en föreläsning om hur viktigt det är att äta rätt och motionera! Skulle ha vart kanon om man till hörde dom "normala" samhället! Dom som har råd att köpa mat kläder mm

Äta rätt...Vadå Äta??? och ännu mindre äta rätt när en appelsin i dag kostar 7:-


Titta även på behovsträppan eller hjulet...vilket som

Mazlows behovstrappa

En behovshierarki eller behovstrappa är en förklaringsmodell inom psykologin för hur människor prioriterar sina behov. Den primära iden innebär att behoven på en lägre nivå måste vara tillfredsställda innan högre mål blir viktiga för individen.

Modellen presenterades 1943 av den amerikanske psykologen Abraham Maslow i artikeln "A Theory of Human Motivation". Teorin nämner, i sin första version, behov i fem nivåer, vilka omarbetades under 1950-talet.


Mazlows behovstrappa .

Behovstrappan består av fem nivåer av grundläggande behov, från lägsta till högsta nivå:


1. Fysiologiska behov: Basala behov som luft, vätska, mat, värme, sömn, närhet.

Om inte de här behoven tillgodoses kan vi drabbas av sjukdomar, irritation, smärta, obehag, och därför strävar människan efter att så snabbt som möjligt tillfredsställa behoven och uppnå jämvikt.

Så länge de fysiologiska behoven inte är tillfredsställda kontrollerar de människans tankar och beteenden eftersom organismen primärt är inställd på överlevnad


2. Trygghetsbehov: Psykologiska behov som struktur, stabilitet, skydd, fred, trygghet. Trygghetsbehov har mycket att göra med att skapa stabilitet i en föränderlig omvärld och som vuxen tänker man oftast inte på dem förrän bristen på tillfredsställelse blir uppenbar.

En kvinna som lever i en relation med en våldsam make är t.ex alltför uppfylld av rädsla för att kunna se till högre behov.

Den som har många självdestruktiva beteenden bär sin egen otrygghet inom sig och måste lära sig hantera de beteendena innan hon/han kan känna trygghet och stabilitet.

Ägnar du dig aktivt åt något så destruktivt som en ätstörning eller självskadebeteenden, kan man förenklat säga att du själv ständigt hotar dig till livet - inte direkt den bästa grunden för inre trygghet


3. Samhörighets- och kärleksbehov: Sociala behov som kärlek, vänskap, tillhörighet, förståelse och acceptans.

Människan har ett stort behov av grupptillhörighet och delaktighet, av (ickesexuell) kärlek, av att känna oss förstådda och behövda.

Även om man visserligen kan överleva ensam, så är människan ett flockdjur och strävar efter att minimera känslor av ensamhet och alienering

Dessa tre behovsnivåer räknas som bristbehov, och de två följande som utvecklingsbehov

 

4. Självkänslobehov: Egobehov som självrespekt, erkännande, bekräftelse och uppmärksamhet.

De här behoven kan delas in i två kategorier - dels den inre självkänslan av att veta att man har kompetens, att man kan och gör saker, dels erkännande och uppmärksamhet från andra. 

När de här behoven är uppfyllda känner sig personen självsäker och värdefull, och på motsvarande sätt leder frustration (brist på tillfredsställelse) av dem till känslor av underlägsenhet, svaghet, hjälplöshet och värdelöshet


5. Behov av självförverkligande

Behov av självförverkligande: Att utvecklas som person och bli mer och mer den man är; att nå upp till sin fulla potential.

Den som har uppfyllt alla andra behov kan ägna sig åt självutveckling och självförverkligande på mängder av olika sätt: studier, engagemang inom miljö, kvinnofrågor, djurrätt, mänskliga rättigheter, välgörenhet, eller religiösa studier

Innan behoven på en lägre nivå är tillfredsställda, kan man inte gå upp till nästa steg i trappan, och på samma sätt fungerar det med tillfrisknande: innan du ger kroppen vad den behöver, kan du inte ta itu med de psykiska behoven, eftersom de helt enkelt är undertryckta tills de viktigare fysiologiska behoven är tillgodosedda.

Även inom trappstegen kan det finnas hierarkiska indelningar av behoven, eftersom luft och vätska måste sägas vara så grundläggande för människans direkta överlevnad att de är överordnade sex och fysisk närhet.

När så de mer grundläggande behoven tillgodoses, kan det kännas hemskt tomt och ledsamt att inse de andra behov som har fått stå tillbaka, men de känslorna är helt normala.

  


Jaha, och nu enbart i och med utförsäkringen ramla man ner på trappa ett...

Men positiv ska man vara!

Så för mig i dag är det positiva att jag inte orkar städa...Då sparar man ju in på skurmedel och diskmedel som kommer tillhöra lyxvarorna framöver!

Positivt är ju att man inte orkar va bland folk...Då sparar man ju in på både tvätt, smink och kläder!


Jag andas gör jag också, om nu jävligt tungt och vatten finns i kran...


Åt helvete med allt jävla positivt skit snack.

Det ända positiva är min Valter! Han utgör ju en till faktor förut på trappa ett...närhet och att jag kämpar en timma till...en till...en till! 



För ett par veckor sen var jag positivt inställd till kursen och ville forsätta min resa mot bättre mående! Har ju under att antal massa år arbetat bort panikångest, en del social fobi (en heldel kvar men på god väg)...Det sista biten kvar var att arbeta vidare med deppritionen som ramlar över mig mellan åt.


Möjligtvis hade det kanske varit sista pusselbiten om man åtminstånde hade fått behålla sin grundtrygghet! Nu är jag tillbax på ruta ett och idag känns det som jag aldrig mått sämre och inte har en sportlig chans till överlevnad både psykisk och fysiskt! Panikångest attackerna är tillbaka i högsta grad och fått handgripligen rusat ut från kursen dom tre sista dagarna! Än så länge har jag svalt min pinsamhet och gått tillbaka...men nu börjar det ta imot och som det känns idag kommer jag inte fixa det till måndag!

Fysiska åkommorna är också här! Känns som en hjärtinfarkt & hjärnblödning snart är oundviklig! Säkert psykist med det känns och det kommer ge upp och ger fruktansvärd ångest!


Spirallen är i full rullning neråt! 


Idag är det även middag hos sonen som fyllt år. För mig är det en omöjlighet att genomföra!

Att bara gå ut på min egen alltan kommer idag va omöjligt! Kan ju inte direkt sitta där och böla medans grannarna påtar och grillar på sina altaner...Solen ler sin hånfullaste leende idag...Men se det positivt!


NEJ! Idag är den faktiska sanningen att jag inte sitter här och avundas dom som har det bättre! Idag avundas jag dom som har orken och modet att ta sig vidare! 


Jeanette 



 
 
Karin

Karin

25 april 2010 17:20

Helvete måste det vara!
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk!
Men vad som krävs av en som är utförsäkrad är omänskligt!
Sparka på dom som redan är nere
Hoppas på bättre tider för dig snart!
Kram

http://www.briardbandit.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jean - 10 augusti 2011 08:34


  Det sägs: Det tog En minut att hitta en speciell vän i dig. En timme att uppskatta dig.En dag att älska dig,men det tar ett helt liv att glömma dig.För alltid i mitt hjärta! ...

Av Jean - 9 augusti 2011 07:36

Nio månader har nu passerat utan dig & nu ska allt va bra! Du måste gå vidare! Gå vidare med vad??? Livslusten orken energin drivet vänner familj psykolog. Ingen orkar längre höra, och varje dag blir ensamheten ångesten större & större...Usch va ja...

Av Jean - 4 augusti 2011 21:47

Men en sak vet jag...Du är min vän..Min ända vän   Tack jag känner dock att du är med mig!  ...

Av Jean - 31 juli 2011 16:02


     VALTER     Oj va livet är svårt & tomt utan dig Ibland! Saknar saknar saknar, så jag vet snart inte vart jag ska ta vägen och det finns ingen hejd på tårarna! Allt känns bara så jävla ensamt hårt och svårt och så jävla orättvist! ...

Av Jean - 8 april 2011 17:23

    Varför nu detta inlägg? För att offentliggöra att Valter var sjuk och han "inte bara lite jobbig"! Men framför allt för att jag vet, att att det finns dom som kommer ha nytta av denna viktig information och att Valter kanske ändå inte dog ...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Trafik


Ovido - Quiz & Flashcards